Internetový obchod s výrobkami ASP s.r.o.
S trochou vody, Vaše hody.
Hormonálna substitučná terapia (HST) - dilema
Okolo 6 miliónov žien v USA berie HST z rozličných dôvodov, pre úľavu od postmenopauzálnych príznakov alebo, ako sa predpokladalo, pre dlhotrvajúce zdravotné výhody. 9.júla 2002, Národný inštitút zdravia (NIH) uverejnil šokujúcu správu. Predčasne ukončil štúdiu Ženskej iniciatívy pre zdravie (Women Health Initiative - WHI), pretože nepriaznivé účinky estrogénovej/progesterónovej terapie prevýšili jej prínosy. Správu odoslali na webovú stránku Journal of the American Medical Association (JAMA) v ten istý deň a neskôr ju uverejnili. Táto federálne financovaná štúdia mala trvať 8 rokov, ale 5-ročné výsledky boli také presvedčivé, že výskumníci sa ju rozhodli skrátiť a účastníčky nabádali, aby preparáty hneď prestali užívať. Toto rozhodnutie padlo po zistení rizika invazívnej rakoviny prsníka medzi účastníčkami, čo podporili aj dôkazy o celkovej prevahe záporných strániek týchto liečiv.
Špeciálna štúdia zameraná na porovnanie výsledkov u skupiny s estrogén - progestínovou terapiou s placebo skupinou zistila:
- O 41% vyššie riziko výskytu mozgovej príhody
- O 29% vyššie riziko výskytu srdcovej príhody
- Dvojnásobné riziko výskytu tromboembolizmu (upchatie cievy krvnou zrazeninou)
- O 22% vyššie riziko celkového výskytu ochorení srdcovo-cievneho systému
- O 26% vyššie riziko výskytu rakoviny prsníka
- O 37% nižšie riziko výskytu rakoviny hrubého čreva
- O jednu tretinu nižšie riziko výskytu fraktúry panvy
- Nebol pozorovaný rozdiel v celkovej mortalite (zo všetkých prípadov)
Takisto dokazuje, že účinky HST sa s časom znásobujú. Počas 1roku u 10 000 žien s estrogén - progestínovou terapiou v porovnaní s placebo bol 7-krát vyšší výskyt srdcovej príhody, 8-krát vyšší výskyt mozgovej príhody a 8-krát výšší výskyt pľúcnej embólie.
Táto štúdia prišla krátko po uverejnení výsledkov Štúdie o srdcovej estrogén - progestínovej substitučnej terapie a inej štúdie, ktorá dokumentuje zvýšené riziko rakoviny vaječníkov u pacientov, ktorí berú samotný estrogén. Navyše, nedávna analýza údajov WHI uvedených vo výtlačku New England Journal of Medecine z 8.mája uviedla, že HST neponúka podstatné výhody pre kvalitu života u žien, ktoré nemajú príznaky menopauzy. V tejto štúdii 16 608 žien v menopauze malo na začiatku zdravú maternicu a dostávali estrogén a progestín alebo placebo. Kvalita života sa merala pred a jeden rok po u všetkých žien a až tri roky po ukončení už 1 511 žien. Na konci celkové zdravie, vitalita, mentálne zdravie, syndrómy depresie a sexuálne uspokojenie bolo rovnaké u oboch skupín po jednom aj po troch rokoch.
Závery vyvodené z tejto štúdie viedli US Food and Drug Administration (FDA) k vyhláseniu 23.januára 2003, že na všetky produkty obsahujúce estrogénovú a progestínovú substitučnú terapiu odporúčajú napísať varovanie pred zvýšeným výskytom srdcovej a mozgovej príhody, ochorení srdca a rakoviny prsníka. Varovanie takisto vyhlasuje, že tieto prípravky nie sú vhodné pre prevenciu ochorení srdca.
Kedysi bola hormonálna substitučná liečba považovaná za zázračnú liečbu pre ženy, ktoré trpia symptómami menopauzy. Avšak výsledky nedávnych klinických štúdii značne oslabili využitie HST v prospech prírodnych preparátov.
Tieto štúdie boli robené v r. 2002 - 2003 je možné, že sa v súčastnosti používajú sofistikovanjšie hormonálne substitučné terapie.
research publikovaných informácii 30.12.2008
