Internetový obchod s výrobkami ASP s.r.o.
S trochou vody, Vaše hody.
Izoflavóny a osteoporóza
Osteoporóza je znižovanie hustoty kostného tkaniva, čo má za následok lámavé a krehké kostí, ktoré sú náchylné k zlomeninám. Vyskytuje sa prevažne u žien po menopauze a u starších mužov. Avšak u žien je toto riziko vyššie, pretože majú menšiu kostnú hmotu (majú menšiu kostru), a pretože oveľa rýchlejšie strácajú kostnú hmotu vďaka zníženým hladinám estrogénu počas menopauzy. Kvôli rozdielom v množstve kostnej hmoty, ktoré sú dôležitým determinantom rizika vzniku osteoporózy s pribúdajúcim vekom, je osteoporóza často považovaná za "pediatrické ochorenie s geriatrickým koncom."
Zmeny v kostnej hmote a tvare takisto závisia na hormonálnych zmenách, nedostatku vápnika, vitamínu D a na genetikých predpokladoch. Osteoporóza je veľmi závažný problém. Štatistiky z Národnej nadácie pre osteoporózu hovoria, že u žien nad 50 rokov jedna z troch utrpí počas svojho života zlomeninu (NIH 1994). Jednou z kľúčových častí v prevencií a liečbe osteoporózy u žien po menopauze bola hormonálna substitučná terapia (HST). Avšak vzhľadom na posledné výsledky klinických testov, HST môže mať nežiaduce účinky a riziká.
Epidemiologické štúdie dokazujú nižší výskyt osteoporózy v populácii konzumujúcej stravu bohatú na sóju na rozdiel od zápanej kultúry.
V kostiach sa vyskytujú dva typy buniek. Jedny sú zodpovedné za tvorbu buniek (osteoblasty) a druhé kostnú hmotu odbúravajú (osteoklasty). Pokles v hladine estrogénov spôsobuje prevahu osteoklastov. Aktivita osteoklastov zvyčajne závisí na aktivite enzýmu tyrozínkinázy, a preto inhibítory tohto enzýmu sú vhodnými kandidátmi v prevencii osteoporózy. Práve genisteín je dobre preštudovaný inhibítor tyrozínkinázy, a tak ho možno použiť v prevencii osteoporózy.
Prvá štúdia na ľuďoch, ktorá ukázala, že izoflavóny spomaľujú stratu kostnej hmoty, bola uverejnená v roku 1998 výskumníkmi na Univerzite v Illinois, v USA. Ženám po menopauze denne pridávali do stravy sóju (90mg izoflavónov). Po 6 mesiacoch u žien, ktoré prijímali v strave sójové izoflavóny, zaznamenali vyšší obsah minerálov a vyššiu hustotu kostnej hmoty v lumbálnej(bedrovej) oblasti chrbtice, zatiaľ čo u žien, ktorým podávali sójové proteíny s nižším obsahom izoflavónov (56mg/deň), sa hustota kostí nezmenila. Podobné výsledky zaznamenali pre ostatné časti kostry.
Veľmi podobné výsledky obdržali u žien v perimenopauze. Tie, ktoré dostávali sójový proteín (40g/deň) spolu s sójovými izoflavónmi (80mg/deň) si zachovali množstvo kostnej hmoty, zatiaľ čo ženy s nízkoobsahovým sójovým proteínom stratili svoju minerálnu kostnú hustotu.
Nedávne klinické štúdie takisto preukázali, že izoflavóny majú dostatočný estrogénový charakter, aby vyvolali tvorbu kostí. V skutočnosti, liek Ipriflavón, používaný v Európe pre liečbu osteoporózy, je syntetický izoflavón; daidzeín je jedným z jeho metabolitov.
Nedávna štúdia uviedla, že rezorbcia kostí u žien po menopauze mala súvislosť s príjmom sójových izoflavónov a vyvodila z toho záver, podľa ktorého nepretržitý príjem izoflavónov môže potlačiť osteoporózu u žien po menopauze.
Štúdie prezentované na 83.Výročnom stretnutí endokrinologickej spoločnosti (ENDO 2001), konanom v Denveri, USA, ukazujú spojenie medzi zdravím po menopauze a príjmom fytoestrogénov v strave. Skupina vedcov prezentovala 3 nové štúdie, ktoré dokázali, že fytoestrogény môžu priaznivo vplývať na zdravie a hlavne stav kostí u žien po menopauze. Ženy, ktoré konzumovali 60mg sójových izoflavónov denne, mali silnejšie kosti. Pri konzumácii 112mg sójových izoflavónov sa ukázala stimulácia tvorby kostnej hmoty.
V decembri 2002 krížová štúdia preskúmala spojenie zvyčajnej, neobohatenej stravy so sójovým príjmom a hustotou kostí v lumbálnej a bedrovej oblasti chrbtice u žien po menopauze. Dokázali sa významné rozdiely v hustote kostí chrbtice(p=0,07) u liečenej skupiny, podľa ktorého ženy s najvyššou konzumáciou izoflavónov mali vyššiu hustotu kostí chrbtice.
Vzhľadom na veľké množstvo dôkazov zozbieraných z klinických štúdii a štúdii na živočíchoch, sa v októbri 2001 konalo stretnutie vo Versailles, vo Francúzsku na tému Fytoestrogény v potrave a zdravie kostí. Záverom bolo, že podľa doteraz zozbieraných pozorovaní by ženám, ktoré majú stále nízky príjem fytoestrogénov, mohla pomôcť denná konzumácia izoflavónov v koncentrácii 80-120mg.
research publikovaných informácii 20.1.2009
