Inulín – skvelá vláknina z koreňa čakanky

  • Pridané: 22.05.2019   |   Autor: vemica
 
Čo je inulín a jeho zdroj
 
Inulín je polysacharid, teda vláknina sneho-bielej práškovej konzistenie. Prirodzene ho nájdeme v banáne, topinambure, cesnaku, cibuli, pšenici a najmä v koreni čakanky. Pre svoju veľmi jemnú a príjemnú nasladlú chuť sa často používa v potravinárstve ako náhrada cukru alebo tuku. Má zanedbateľnú kalorickú hodnotu a nemá takmer žiaden vplyv na vzostup hladiny cukru v krvi. Preto je veľmi obľúbený v kuchyni diabetikov a u ľudí strážiacich si štíhlu líniu.
 
Inulín z čakanky sa bežne pridáva do cereálií, celozrnných tyčiniek a chleba na zvýšenie obsahu vlákniny, ďalej do zmrzlín a jogurtov ako náhrada tuku.
Inulín môžeme nájsť i v bezgluténovom pečive, probiotikách a v doplnkoch výživy podporujúcich trávenie. Športovci si jeho skvelú chuť vychutnajú napríklad v proteínových šejkoch.
 
Benefity inulínu
 
Prírodné prebiotikum - inulín ako nerozpustná vláknina prechádza tráviacim traktom nestrávený, následne až v hrubom čreve dochádza k biochemickým procesom, ktorého výsledkom je potrava pre zdraviu prospešné baktérie, ktoré prirodzene osídľujú náš tráviaci trakt. Dostatok potravy pre bifidobaktérie stimuluje ich následný rast a teda zabezpečuje zdravé trávenie.

Náhrada cukru -  koreň čakanky má takmer nulový glykemický index, a teda takmer žiadny vplyv na hladinu cukru v krvi. Je skvelou voľbou pre ľudí, ktorí sú na nízko-glykemickej diéte, pre diabetikov alebo pre tých, čo sa snažia schudnúť.

Podporuje trávenie - inulín ako vláknina nie je stráviteľná ľudskými enzýmami, čím podporuje peristaltiku čriev a vyprázdňovanie. Je teda výbornou voľbou pri zápche, pri problémoch s trávením či pri liečbe antibiotikami.

Podpora imunity - zdravý tráviaci trakt úzko súvisí s našim imunitným systémom, dostatok zdravej mikroflóry (bifidobaktérií) zabraňuje rastu škodlivých patogénov, dostatok vlákniny vo forme inulínu pôsobí preventívne a spomaľuje rast rôznych druhov rakoviny (najmä rakoviny hrubého čreva).

Zlepšuje vstrebávanie vápnika, železa a horčíka - prevencia osteoporózy, anémie
 
Inulín vo vašom jedálničku

Inulín si nájde široké využitie v kuchyni. Môžete ho pridať do nápojov na jemné dosladenie, do cesta na koláče, palaciniek, zmrzlín, pudingov,...Alebo si ho jednoducho pridajte na raňajky do jogurtu, celozrnnej zmesi či kaše. Pri užívaní antibiotík ho môžete jednoducho rozpustiť vo vode a vypiť. Je len na vás, ako si doprajete svoju dennú dávku vlákniny, nezabúdajte však, že je potrebné dodržiavať pravidelný pitný režim.
0